Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η επίδραση της τηλεοπτικής βίας στο παιδί

Η τηλεοπτική Βία ως πηγή επιθετικότητας του παιδιού


   Η τηλεόραση αποτελεί πλέον «μέλος» της οικογένειας. Συνήθως το παιδί παρακολουθεί την τηλεόραση μαζί με τους γονείς του ή όταν αυτοί είναι απασχολημένοι, με άλλες δραστηριότητες, βλέπει μόνο του. Αυτή η οικειότητα της οικογένειας με την τηλεόραση, αυξάνει τη συναισθηματική σχέση του παιδιού με αυτά που δείχνει η μικρή οθόνη Οι εικόνες, τα χρώματα και οι ήχοι προσελκύουν την προσοχή του παιδιού. Η κίνηση από μόνη της είναι σαγηνευτική. 
    Η επίδραση της τηλεόρασης εξαρτάται από τον τρόπο που το παιδί τη χρησιμοποιεί και ειδικότερα από τον τρόπο που το κάθε παιδί αντιλαμβάνεται τις σκηνές βίας. Η συχνότητα  εμφάνισης της βίας και ο τρόπος με τον οποίο παρουσιάζεται,   παίζουν σημαντικό ρόλο. Οι επιπτώσεις μίας σκηνής βίας ποικίλουν ανάλογα με το αν παρουσιάζεται σε κοντινό ή μακρινό πλάνο και σε αργή ή γρήγορη κίνηση. Παράλληλα η μεγάλη διάρκεια μίας σκηνής ακόμη και αν δεν είναι βίαιη γίνεται πηγή άγχους. 
  Ένα παιδί προσχολικής ηλικίας παρακολουθεί περίπου 4000 πράξεις βίας το χρόνο στην τηλεόραση(Κασσιωτάκης). Μία ματιά στα προγράμματα της τηλεόρασης θα εξαλείψει οποιεσδήποτε αμφιβολίες για τον υπερβολικό αυτό αριθμό.
  
Η επίδραση της τηλεοπτικής βίας……..
     Όσον αφορά τις συνέπειες της τηλεοπτικής βίας στα παιδιά, έχουν διαμορφωθεί τέσσερις βασικές θέσεις. Η πρώτη θέση είναι η θεωρία της εκμάθησης, που υποστηρίζει ότι η επιθετικότητα είναι μία συμπεριφορά που μαθαίνεται(Bandura & Walters). Το παιδί έχει πολύ μεγάλη ικανότητα να μιμείται τη συμπεριφορά των προτύπων του περιβάλλοντός του. Ως φυσική απόρροια λοιπόν, αυξάνονται οι πιθανότητες εκδήλωσης της επιθετικής συμπεριφοράς σε ένα παιδί που παρακολουθεί βίαιη συμπεριφορά στην τηλεόραση, ενώ παράλληλα μαθαίνει νέους τρόπους εκδήλωσης της επιθετικότητας του αυτής.
   Μια άλλη θέση είναι η θεωρία της ενίσχυσης (Klapper). Η θέση αυτή πρεσβεύει την άποψη ότι η τηλεόραση δεν αυξάνει ούτε μειώνει τις πιθανότητες της επιθετικότητας του κοινού, αλλά ενισχύει τα ήδη κατεστημένα πρότυπα του τηλεθεατή που αναφέρονται στη βίαιη συμπεριφορά. Με λίγα λόγια ο Klapper θεωρεί ότι προσωπικές συμπεριφορές που στηρίζονται στη βία, τις ενισχύουν όπως και όσοι διαθέτουν στάσεις και κανόνες ενάντια στη βία.
    Τέλος ακολουθεί η θεωρία των επιθετικών επακολούθων. Σύμφωνα με τoν Berkowitz όσο περισσότερη βία παρακολουθεί ο τηλεθεατής τόσο περισσότερες πιθανότητες υπάρχουν να εκδηλώσει επιθετική συμπεριφορά, οι οποίες αυξάνονται κατά το μέτρο που συνταιριάζουν οι τηλεοπτικές συνθήκες με την εικόνα της καθημερινής ζωής του ατόμου. 
     Από την άλλη πλευρά όμως ο αντίποδας όλων αυτών των θεωριών, με τη θεωρία της κάθαρσης που υποστηρίζει ότι διαμέσου το μηχανισμού προβολής και της ταύτισης με τον επιθετικό ήρωα, εκτονώνεται η παιδική επιθετικότητα (Freshbach). Το παιδί ταυτίζεται με τον επιθετικό ήρωα και ζει μαζί του τις βίαιες πράξεις που το ίδιο δεν θα τολμούσε να κάνει. Με αυτόν τον τρόπο, το παιδί, απαλλάσσεται από τις επιθετικές ορμές.
Συμπερασματικά
    Η συχνή παρακολούθηση της τηλεοπτικής βίας οδηγεί σε ένα είδος συμβιβασμού με τη βία. Οι Dradman και Thomas θεωρούν πως η συχνή παρακολούθηση κάνει τα παιδιά πιο ανεκτικά στην επιθετικότητα των άλλων παιδιών, λιγότερο συναισθηματικά και λιγότερο αρνητικά απέναντι στη βία. Από την άλλη πλευρά όμως, δεν είναι τόσο η βία που έχει αρνητικά αποτελέσματα, όσο η μορφή εκείνης της βίας που συνδέεται με την παντελή απουσία σεβασμού για την ανθρώπινη ζωή. 
Θεοκτίστη Παπαζώη

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

"Αυτό που ομορφαίνει την έρημο είναι που κρύβει κάπου ένα πηγάδι", Αντουάν ντε Σαιντ - Εξυπερύ

Οι μαθητές της Ε΄ και ΣΤ΄ Τάξης του Σχολείου μας εκπόνησαν πρόγραμμα για την Ευρώπη και τον πολιτισμό της στα πλαίσια της Ευέλικτης Ζώνης. Μέρος του προγράμματος ήταν η Σύμπραξη Σχολείων με την Ε΄ Τάξη της Σχολής  Ι.Μ. Παναγιωτόπουλου της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής.  Οι μαθητές διάλεξαν το βιβλίο "Ο Μικρός Πρίγκιπας" του Αντουάν ντε Σαιντ - Εξυπερύ και  μέσω skype έπαιξαν σκηνές του βιβλίου, διασκευασμένες από τον Διευθυντή του Δημοτικού Σχολείου της  Σχολής Ι.Μ. Παναγιωτόπουλου κ. Ηλιόπουλο Βαγγέλη, με ομαδική ανάγνωση και τεχνικές readers theatre .  (περισσότερα για τη Σύμπραξη θα αναρτηθούν σύντομα σε ειδική σελίδα στον παρόντα ιστότοπό μας).  Στα πλαίσια των κοινών δραστηριοτήτων ήταν η συνέχιση της ιστορίας του Μικρού Πρίγκιπα, η δημιουργία γρίφων, η ζωγραφική σκηνών του βιβλίου σε μπλουζάκια και παιχνίδια με τα συναισθήματα του Μικρού Πρίγκιπα. Το υλικό ανταλλάχθηκε και παρουσιάστηκε μέσω διαδικτύου. Το μεσ...

Τέλειωσε άλλη μία σχολική χρονιά! Καλές Διακοπές!

Με τον καλύτερο τρόπο, με αθλητισμό, αθλοπαιδιές, μετάλλια, κύπελλα, χορό και με τραγούδι αλλά και με το "Αχ Ελλάδα σ' αγαπώ", ολοκληρώθηκαν οι εκδηλώσεις για τη λήξη της σχολικής χρονιάς 2017-2018 στις 13 και στις 14 Ιουνίου 2018. Δημοτικό και Νηπιαγωγείο ένωσαν τις φωνές τους και το μπρίο τους αλλά και την ζωντάνια και τη δημιουργικότητα των εκπαιδευτικών τους, παράγοντας το αποτέλεσμα που φαίνεται και στις παρακάτω φωτογραφίες. Τα παιδιά και οι γονείς έδωσαν ραντεβού για την επόμενη σχολική χρονιά, τον Σεπτέμβριο, όταν θα είναι έτοιμα να ανεβούν ακόμα ένα σκαλί. Οι δασκάλες και οι δάσκαλοί τους τα αποχαιρέτησαν με συγκίνηση και τραγουδώντας και εκείνοι και χορεύοντας μαζί τους. Τα τραγούδια "Το θαλασσινό τριφύλλι" (Νηπιαγωγείο), "Άσπρα, κόκκινα, κίτρινα μπλε ", "Ο γλάρος" (Α-Β τάξεις), "Τα μαθητικά τα χρόνια" (Γ-Δ τάξεις), "Όχι, όχι βία" και "Είμαι ακόμα παιδί" (Ε-ΣΤ τάξεις) και το "Αχ Ελλάδα", συ...

Μαθαίνοντας εγκεντρισμό

Ο κύριος Ρετούλης στις 29/3 έδειξε στο Σχολείο μας πώς γίνεται ο εγκεντρισμός στα φυτά. Με πολύ ενδιαφέρον παρακολούθησαν μαθητές, μαθήτριες και εκπαιδευτικοί την επίδειξη που έκανε και ήταν πολύ ωφέλιμη γνώση.