Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΜΑΜΑ ΑΦΗΣΕ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΤΙΣ ΔΟΥΛΕΙΕΣ ΣΟΥ...



Η σημασία του παιχνιδιού στην ανάπτυξη των παιδιών είναι ένα ζήτημα που έχει απασχολήσει τους ειδικούς κατά τους αιώνες.
Το παιχνίδι αποτελεί τη «φυσική» γλώσσα των παιδιών, το πιο ισχυρό μέσο έκφρασής τους και αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς τους. Μέσω του παιχνιδιού, τα παιδιά εξωτερικεύουν τα συναισθήματά τους, μαθαίνουν, πειραματίζονται, επικοινωνούν, κι έτσι ανακαλύπτουν σιγά-σιγά τον εαυτό τους και τον κόσμο που τα περιβάλλει. Επιπλέον, το παιχνίδι βοηθά τα παιδιά ν’ αναπτύξουν και τις γλωσσικές τους δεξιότητες. Σε αυτήν την τόσο σημαντική διαδικασία δεν μπορεί να απουσιάζουν οι γονείς…
Γιατί να παίζω με το παιδί μου αντί να του διαβάσω ένα ωραίο βιβλίο;
Πολλοί συγκρίνουν το παιχνίδι με το βιβλίο και καλά κάνουν, γιατί και τα δύο ερεθίζουν τη φαντασία του παιδιού. Ενώ όμως το βιβλίο κινείται σε μία προδιαγραμμένη φανταστική διαδρομή, το παιχνίδι προκαλεί το παιδί να επιλέξει από μόνο του έναν ρόλο για τον εαυτό του, τον ρόλο που του ταιριάζει…. Δεν έχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον;
Πόσο χρόνο πρέπει να παίζω με το παιδί μου;
Στο ερώτημα αυτό δεν υπάρχει απάντηση. Στο δε δίλλημα «λίγο παιχνίδι και καλό» ή «πολύ και αδόμητο», εμείς υποστηρίζουμε την πρώτη άποψη. Σημασία επομένως δεν έχει η ποσότητα, αλλά η ποιότητα του χρόνου που παρέχουμε στο παιδί μας.
Τι παιχνίδια μπορώ να παίξω με το παιδί μου;
Μην ξεχνάμε ότι, όταν λέμε παιχνίδι δεν εννοούμε απαραίτητα κάτι δομημένο. Κατά την ώρα του παιχνιδιού δεν υπάρχουν συνταγές και κανόνες για το τι θα επιλέξουμε ως παιχνίδι. Μπορούμε να παίξουμε με το παιδί μας οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας…
Χρειάζεται μόνο φαντασία και όρεξη! Αντλήστε ιδέες από την καθημερινότητα σας και προσαρμόστε τες στην ηλικία και στις ανάγκες του παιδιού σας

  • Γράψτε μαζί τα ψώνια της ημέρας
  • Ταξινομήστε και τακτοποιήστε μαζί τα ψώνια στα ντουλάπια
  • Ζητήστε του να ξεχωρίσει τα άπλυτα ή τα ρούχα από την απλώστρα
  • Παίξτε με παλιές εφημερίδες και περιοδικά πριν τα πετάξετε στην ανακύκλωση, κόβοντας και φτιάχνοντας ιστορίες με τις εικόνες τους
  • Μαγειρέψτε μαζί ζητώντας του να σας βοηθήσει, δίνοντας σας τα υλικά για την συνταγή
  • Εξασκήστε την παρατηρητικότητά του στο αυτοκίνητο, παίζοντας με τα σήματα της τροχαίας ή με το τι μπορεί να δει από το παράθυρο
  • Μαζέψτε θησαυρούς, πετρούλες, λουλουδάκια, φυλλαράκια και ξεκινήστε μία συλλογή.

Και κάτι πιο παιδαγωγικό…πώς μπορώ μέσω του παιχνιδιού ν’ αναπτύξω τις γλωσσικές δεξιότητες του παιδιού μου; 
Αυτό που καλλιεργεί τις γλωσσικές δεξιότητες ενός παιδιού, αλλά και την αφηγηματική του ικανότητα, είναι το «στόλισμα» των δραστηριοτήτων με λόγια. Ανάλογα λοιπόν με την ηλικία και τις ανάγκες του παιδιού σας, φτιάξτε προτάσεις, χρησιμοποιήστε καινούργιες λέξεις και δημιουργήστε ιστορίες. Ιδιαίτερα βοηθητικό είναι να εξηγείτε στο παιδί σας τις δραστηριότητες, καθώς τις κάνετε και να του ζητάτε να σας «θυμίζει» και το ίδιο τι κάνετε ή τι έγινε πριν. Έτσι θα χτίσετε τις σωστές βάσεις για την περιγραφή, τον σχολιασμό, τον διάλογο, την αφήγηση και τον εμπλουτισμό του λεξιλογίου του.
Και μην ξεχνάτε ότι το παιχνίδι είναι ο καθρέφτης της ζωής (W. Shakespeare). Είναι ίσως η μόνη ελεύθερη διαδικασία για τον άνθρωπο που αποσκοπεί όχι σε ένα στόχο αλλά σε πολλούς: είναι χαρά, μάθηση, επικοινωνία και γι’ αυτό και διαφέρει από την εργασία (D.W.Winnicott).

ΠΗΓΗ: http://www.e-child.gr/
- Winnicott.D. (2000). Tο παιδί, το παιχνίδι και η πραγματικότητα, Αθήνα, Εκδόσεις Καστανιώτη
- Χατζηκαμάρη, Π., Κοκκίδου, Μ. (2004). Το παιχνίδι στην εκπαιδευτική διαδικασία. Θεσσαλονίκη, University studio Press.
- Λαστρέγκο, Κ. & Τέστα, Φ. (1991), Από την τηλεόραση στο βιβλίο, Αθήνα, Διάγραμμα.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

"Αυτό που ομορφαίνει την έρημο είναι που κρύβει κάπου ένα πηγάδι", Αντουάν ντε Σαιντ - Εξυπερύ

Οι μαθητές της Ε΄ και ΣΤ΄ Τάξης του Σχολείου μας εκπόνησαν πρόγραμμα για την Ευρώπη και τον πολιτισμό της στα πλαίσια της Ευέλικτης Ζώνης. Μέρος του προγράμματος ήταν η Σύμπραξη Σχολείων με την Ε΄ Τάξη της Σχολής  Ι.Μ. Παναγιωτόπουλου της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής.  Οι μαθητές διάλεξαν το βιβλίο "Ο Μικρός Πρίγκιπας" του Αντουάν ντε Σαιντ - Εξυπερύ και  μέσω skype έπαιξαν σκηνές του βιβλίου, διασκευασμένες από τον Διευθυντή του Δημοτικού Σχολείου της  Σχολής Ι.Μ. Παναγιωτόπουλου κ. Ηλιόπουλο Βαγγέλη, με ομαδική ανάγνωση και τεχνικές readers theatre .  (περισσότερα για τη Σύμπραξη θα αναρτηθούν σύντομα σε ειδική σελίδα στον παρόντα ιστότοπό μας).  Στα πλαίσια των κοινών δραστηριοτήτων ήταν η συνέχιση της ιστορίας του Μικρού Πρίγκιπα, η δημιουργία γρίφων, η ζωγραφική σκηνών του βιβλίου σε μπλουζάκια και παιχνίδια με τα συναισθήματα του Μικρού Πρίγκιπα. Το υλικό ανταλλάχθηκε και παρουσιάστηκε μέσω διαδικτύου. Το μεσ...

Έπαινος στο Σχολείο μας

Το "Χαμόγελο του Παιδιού" για μία ακόμη φορά αναγνώρισε τις κοινωνικές ευαισθησίες των μικρών μαθητών και μαθητριών του Δημοτικού και του Νηπιαγωγείου μας, με έπαινο. Τα παιδιά προσέφεραν στα παιδιά του Χαμόγελου κάποια αγαθά και κυρίως έδειξαν έμπρακτα το ενδιαφέρον για τα παιδιά που έχουν ανάγκη, ενισχύοντας το τεράστιο και ανιδιοτελές έργο του "Χαμόγελου του Παιδιού". Η καλύτερη ανταμοιβή είναι η υπόσχεση ότι το έργο που ξεκίνησε ο μικρός Ανδρέας θα συνεχιστεί όσο υπάρχουν παιδιά, εκπαιδευτικοί και γονείς με ευαισθησίες. Και όλο και περισσότερα παιδιά θα χαμογελούν. Ο έπαινος για το Νηπιαγωγείο από το "Χαμόγελο του Παιδιού" για το 2017-18.  Έπαινος για το Νηπιαγωγείο και από την ΓΙΟΥΝΙΣΕΦ.

Αντιρατσιστική εκπαίδευση με τον Τριγωνοψαρούλη

Οι μαθητές μας μέσα από τα βιβλία του Τριγωνοψαρούλη μαθαίνουν το σεβασμό στη διαφορετικότητα. Οι δράσεις μέχρι στιγμής έγιναν σε τρεις φάσεις (10 Δεκεμβρίου 2014 (δείτε ανάλογη ανάρτηση), 20 Φεβρουαρίου και 6 Μαρτίου 2015). Στη δεύτερη πλέον φάση έγινε ανάγνωση του βιβλίου ‘Ο αδερφός του Τριγωνοψαρούλη’ που αναφέρεται στη σύγκριση των δύο αδερφών στα πλαίσια του σχολικού περιβάλλοντος και οι αρνητικές επιπτώσεις που αυτή επιφέρει στον ψυχισμό του μικρότερου αδερφού.   Α ναλύθηκαν και συζητήθηκαν τόσο οι εικόνες, όσο και κάποια αποσπάσματα του βιβλίου με την ενεργό συμμετοχή όλων των μαθητών που με βάση τα βιώματά τους πρότειναν λύσεις στο πρόβλημα του ήρωα. Η συμμετοχή των μαθητών ήταν ενθουσιώδης λόγω της πλούσιας εικονογράφησης του βιβλίου και της ταύτισής τους με τη θεματική του.    Σειρά είχε το βιβλίο "Τριγωνοψαρούλης εναντίον Μεγάλου Καρχαρία" Τα παιδιά, αφού άκουσαν τις περιπέτειες του Τριγωνο...