Εκπαιδευτική Τηλεόραση
http://www.edutv.gr
http://www.i-create.gr
http://blogs.sch.gr/dertv/
Την Παρασκευή 8 Μαρτίου 2013 παρακολούθησα την 4η Ιστοδιάλεξη (Webinar) που οργάνωσε ο Σχολικός Σύμβουλος Πληροφορικής Αιτωλοακαρνανίας κύριος Παπαδάκης Σπυρίδων με θέμα «Εκπαιδευτική Τηλεόραση». Εισηγήτρια ήταν η κυρία Παπαδημητρίου Σοφία, Ψηφιακά και Κοινωνικά Μέσα Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης ΥΠΑΙΘΠΑ Υπ. Διδάκτορας Σχολής Ανθρωπιστικών Σπουδών ΕΑΠ.
Η κυρία Σοφία Παπαδημητρίου κατά την εισήγησή της ανέφερε ότι το Διεθνές Γραφείο Εκπαίδευσης της UNECSO (2002) πρότεινε 3 αρχές που αναγνωρίζονται ως βάση πάνω στην οποία οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να σχεδιάζουμε τα περιβάλλοντα μάθησης του σημερινού σχολείου. Τα περιβάλλοντα μάθησης θα πρέπει να προωθούν:
1. την ενεργητική μάθηση
2. τη συνεργασία μεταξύ των μαθητών
3. δραστηριότητες που έχουν νόημα
Συνεπώς δε δείχνουμε βίντεο στους μαθητές για να τους απασχολήσουμε απλά, ούτε για να γεμίσουμε το χρόνο της Ευέλικτης Ζώνης χωρίς νόημα και σκοπό. Άλλωστε κάτι τέτοιο δεν ταιριάζει στη σύγχρονη παιδαγωγική.
Σας παρουσιάζω μία ενδεικτική παιδαγωγική αξιοποίηση κάποιων από τα βίντεο της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης που εγώ έχω κάνει κατά καιρούς.
Αναφέρονται οι ετικέτες και οι τίτλοι των βίντεο από την ιστοσελίδα της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης.
Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
Ένα γράμμα μια ιστορία
Τα βίντεο χρησιμοποιήθηκαν στην Α’ Τάξη ως προοργανωτής για την εκμάθηση των γραμμάτων. Αποτέλεσμα: οι μαθητές μάθαιναν το φθόγγο και μαζί λέξεις που περιέχουν το γράμμα για να φτιάξουμε τον κατάλογο του γράμματος. Βοηθά ιδιαίτερα μαθητές με φτωχό λεξιλόγιο και χαμηλή φωνολογική επίγνωση.
Ιστορίες δίχως τέλος, Το άγαλμα που κρύωνε
Χρησιμοποιήθηκε ως εποπτικό μέσο για παρατήρηση και άντληση πληροφοριών. Έδωσα στη Β’ Τάξη ένα φύλλο εργασίας με θέμα «περιγραφή αντικειμένου». Πρώτα δίδαξα πως περιγράφουμε, έπειτα έγινε η προβολή του βίντεο και τέλος η περιγραφή του αντικειμένου.
Διαθεματικότητα: φιλαναγνωσία, λογοτεχνία, ιστορία, τέχνη και σύνδεση με πρόγραμμα που εκπονείται στην Ευέλικτη Ζώνη.
ΙΣΤΟΡΙΑ-ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ
Η Επανάσταση του 1821 μέσα από τους Ήρωες
Χρησιμοποιήθηκαν διάφορα βίντεο που άπτονταν του θέματος με τα αντίστοιχα μαθήματα Ιστορίας της ΣΤ’ Τάξης. Σκοποί: Παρουσίαση του θέματος, Παρατήρηση, Μάθηση, Αναδιήγηση, Συγκέντρωση Προσοχής.
Συγκεκριμένα οι μαθητές ενημερώνονταν για το τι επρόκειτο να παρακολουθήσουν. Τους έθετα κάποια ερωτήματα ή τους προέτρεπα να εστιάσουν την προσοχή τους σε συγκεκριμένο σημείο του βίντεο. Έπειτα απαντούσαν γραπτά ή προφορικά στις ερωτήσεις. (Καλλιέργεια γραπτού και προφορικού λόγου καθώς και της κριτική σκέψης.) Άλλες φορές, παρακολουθούσαν τα βίντεο, έπειτα τους έκανα ερωτήσεις ή μου έκαναν αναδιήγηση του τι έμαθαν μέσα από το βίντεο.
Επίσης, μέσα από τα βίντεο οι μαθητές έβλεπαν πως είναι το «μαθαίνω πώς να μαθαίνω». Στα βίντεο πρωταγωνιστούν παιδιά που αναζητούν σε διάφορα μέρη και από διάφορους ανθρώπους πληροφορίες για το κάθε θέμα.
Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ
Νευρική Ανορεξία
Έπειτα από συζήτηση που είχα κάποτε στην τάξη με μαθήτριες της ΣΤ’ Τάξης περί «δίαιτας», πρόβαλα το παραπάνω βίντεο καθώς ό,τι φαίνεται ως αληθινή ιστορία και αφορά ένα δικό μας θέμα μάς αγγίζει και περισσότερο.
ΙΣΤΟΡΙΑ-ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ
Παύλος Μελάς, γράμματα από τη Μακεδονία
Το χρησιμοποίησα ως μέσο για να δώσω έμφαση στην τοπική ιστορία όταν μιλούσαμε για τον Μακεδονικό Αγώνα τον Οκτώβριο, μία χρονιά που δίδαξα ως αναπληρώτρια δασκάλα στην Καστοριά. Στις 13 Οκτωβρίου στη Μακεδονία γιορτάζουν τον Μακεδονικό Αγώνα που συμπίπτει με το θάνατο του Παύλου Μελά.
Ρήγας Φερραίος
Όπως και παραπάνω με τα βίντεο Η Επανάσταση του 1821 μέσα από τους Ήρωες. Φυσικά μπορούμε να μην προβάλλουμε ολόκληρο το βίντεο αλλά να διαλέξουμε συγκεκριμένο κομμάτι, αν αυτό μας εξυπηρετεί καλύτερα στη διδασκαλία μας. Μπορούμε επίσης να το σταματάμε και να σχολάζουμε σημεία που επιθυμούμε είτε εμείς είτε οι μαθητές μας.
Αρχαία ελληνική τεχνολογία: Ο υπολογιστής των Αντικυθήρων
Όταν δίδασκα σε ένα χωριό στα νότια της Λακωνίας, ο μπαμπάς μίας μαθήτριάς μου δούλευε στα Κύθηρα. Αναφερόταν λοιπόν συχνά στο νησί αυτό. Επιπλέον κι άλλοι μαθητές είχαν επισκεφθεί την περιοχή των Κυθήρων. Με αφορμή λοιπόν το μάθημα της Γεωγραφίας πρόβαλα το βίντεο, καθώς θεώρησα πρώτον ότι το θέμα είναι πολύ σημαντικό για την ελληνική ιστορία και δεύτερον ότι ήταν κάτι που ενδιέφερε τους μαθητές και όφειλα να τους το διδάξω.
Ανάλογα με τα ενδιαφέροντα των μαθητών, την τάξη στην οποία βρίσκονται, τους διδακτικούς και μαθησιακούς στόχους που έχουμε θέσει, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε στη διδασκαλία μας με πολλές μεθόδους το οπτικοακουστικό υλικό της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης. Δεν απαιτούνται εξειδικευμένες γνώσεις πληροφορικής για τη χρήση του κι αυτό κάνει το υλικό της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης προσιτό για χρήση σε όλους τους εκπαιδευτικούς.
Παράλληλα, με αυτό τον τρόπο τα παιδιά οδηγούνται στο να παρακολουθούν τα Σαββατοκύριακα Εκπαιδευτική Τηλεόραση κι ίσως όχι κάτι άλλο αμφιβόλου ποιότητας. Αξίζει να ενημερώνουμε και τους γονείς και τους κηδεμόνες για τέτοιου είδους προγράμματα.
Έχοντας πάντα στο νου τις τρεις αρχές που θα πρέπει να διέπουν τα περιβάλλοντα μάθησης, όπως αναφέρθηκαν στην αρχή, είναι απαραίτητο κάθε μέρα να κάνουμε σχέδια διδασκαλίας και όπου γίνεται στοχευμένα να προβάλλουμε βίντεο και από την Εκπαιδευτική Τηλεόραση.
Μαρία Θ. Κουτούπη,
Εκπαιδευτικός
Σχόλια