Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Διεθνής Ημέρα για την Εξάλειψη του Αναλφαβητισμού


Η Διεθνής Ημέρα για την Εξάλειψη του Αναλφαβητισμού καθιερώθηκε με πρωτοβουλία της UNESCO στις 8 Σεπτεμβρίου του 1965, κατά τη διάρκειας της Συνόδου της Τεχεράνης και από το 1966 γιορτάζεται κάθε χρόνο την ημερομηνία αυτή. Άλλωστε, η εξάλειψη του αναλφαβητισμού είναι ένα από τα πρωταρχικά καθήκοντα του Διεθνούς Οργανισμού.
Ο αναλφαβητισμός είναι ένα πολυσύνθετο πρόβλημα, κοινωνικό, πολιτικό, πολιτισμικό, οικονομικό. Η UNESCO ξεχωρίζει δύο κατηγορίες αναλφαβητισμού. Οργανικά αναλφάβητος είναι ο άνθρωπος που δεν μπορεί να διαβάσει, να γράψει και να αριθμήσει. Ο λειτουργικά αναλφάβητος είναι αυτός που διδάχτηκε γραφή και ανάγνωση, αλλά στη συνέχεια δεν καλλιέργησε αυτές τις γνώσεις, με αποτέλεσμα να μη είναι σε θέση να τις εφαρμόσει. Το τελευταίο αυτό είδος αναλφαβητισμού είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό καθώς είναι δύσκολο να καταγραφεί.
Και σαν να μην έφταναν αυτά, έρχεται στις μέρες μας να προστεθεί και ο «ψηφιακός αναλφαβητισμός» ο οποίος συνδέεται με τη δυνατότητα χρήσης των ηλεκτρονικών μέσων επικοινωνίας και πληροφόρησης. Σημειωτέον ότι τα δύο τρίτα του πληθυσμού της Ελλάδας είναι «ψηφιακά αναλφάβητοι», ποσοστό σχεδόν διπλάσιο από τον μέσο όρο της Ευρώπης.
Σύμφωνα με την UNESCO, 781 εκατομμύρια ενήλικες (το 64% γυναίκες) σ' όλο τον κόσμο είναι αναλφάβητοι και περισσότερα από 115 εκατομμύρια παιδιά, κυρίως στις φτωχές χώρες της Ασίας και της Υποσαχάρειας Αφρικής. Στόχος της UNESCO είναι όλα τα παιδιά του κόσμου, αγόρια και κορίτσια, να έχουν πρόσβαση στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση ως το 2015. Ένας στόχος, που για τον Διεθνή αυτό Οργανισμό είναι ρεαλιστικός, προσιτός οικονομικά και επιτεύξιμος.
Η χώρα μας θεωρεί αναλφάβητο όποιον δεν έχει ολοκληρώσει τις σπουδές του στο εξατάξιο Δημοτικό Σχολείο, ενώ άλλες χώρες για να χαρακτηρίσουν κάποιον εγγράμματο αρκούνται στη γνώση γραφής και ανάγνωσης. Στην Ελλάδα, το ποσοστό των εγγραμμάτων ενηλίκων φθάνει το 91% του πληθυσμού (94% άνδρες και 88% γυναίκες, ποσοστό ιδιαίτερα χαμηλό για μια χώρα - μέλος της Ε.Ε. 560 χιλιάδες Ελληνίδες δεν έχουν τελειώσει το Δημοτικό). Αντίθετα, το ποσοστό των εγγραμμάτων ανηλίκων ως 15 ετών κινείται σε πολύ υψηλά επίπεδα (99,5% στο σύνολο - 99,4% στους άνδρες και 99,5% στις γυναίκες).
Πηγή: http://www.sansimera.gr/worldays/51 και http://librarytrikala.wordpress.com/

«Μικρότερο κακό είναι η αγραμματοσύνη, παρά η κακή και χωρίς μέθοδο εκπαίδευση. Είναι βέβαιο πως ανάμεσα στους αγράμματους ευκολότερα βρίσκει κανείς άνθρωπο ενάρετο, παρά ανάμεσα σ’ εκείνους που εκπαιδεύτηκαν χωρίς σωστή μέθοδο.»
Αδαμάντιος Κοραής

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

"Αυτό που ομορφαίνει την έρημο είναι που κρύβει κάπου ένα πηγάδι", Αντουάν ντε Σαιντ - Εξυπερύ

Οι μαθητές της Ε΄ και ΣΤ΄ Τάξης του Σχολείου μας εκπόνησαν πρόγραμμα για την Ευρώπη και τον πολιτισμό της στα πλαίσια της Ευέλικτης Ζώνης. Μέρος του προγράμματος ήταν η Σύμπραξη Σχολείων με την Ε΄ Τάξη της Σχολής  Ι.Μ. Παναγιωτόπουλου της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής.  Οι μαθητές διάλεξαν το βιβλίο "Ο Μικρός Πρίγκιπας" του Αντουάν ντε Σαιντ - Εξυπερύ και  μέσω skype έπαιξαν σκηνές του βιβλίου, διασκευασμένες από τον Διευθυντή του Δημοτικού Σχολείου της  Σχολής Ι.Μ. Παναγιωτόπουλου κ. Ηλιόπουλο Βαγγέλη, με ομαδική ανάγνωση και τεχνικές readers theatre .  (περισσότερα για τη Σύμπραξη θα αναρτηθούν σύντομα σε ειδική σελίδα στον παρόντα ιστότοπό μας).  Στα πλαίσια των κοινών δραστηριοτήτων ήταν η συνέχιση της ιστορίας του Μικρού Πρίγκιπα, η δημιουργία γρίφων, η ζωγραφική σκηνών του βιβλίου σε μπλουζάκια και παιχνίδια με τα συναισθήματα του Μικρού Πρίγκιπα. Το υλικό ανταλλάχθηκε και παρουσιάστηκε μέσω διαδικτύου. Το μεσ...

Αντιρατσιστική εκπαίδευση με τον Τριγωνοψαρούλη

Οι μαθητές μας μέσα από τα βιβλία του Τριγωνοψαρούλη μαθαίνουν το σεβασμό στη διαφορετικότητα. Οι δράσεις μέχρι στιγμής έγιναν σε τρεις φάσεις (10 Δεκεμβρίου 2014 (δείτε ανάλογη ανάρτηση), 20 Φεβρουαρίου και 6 Μαρτίου 2015). Στη δεύτερη πλέον φάση έγινε ανάγνωση του βιβλίου ‘Ο αδερφός του Τριγωνοψαρούλη’ που αναφέρεται στη σύγκριση των δύο αδερφών στα πλαίσια του σχολικού περιβάλλοντος και οι αρνητικές επιπτώσεις που αυτή επιφέρει στον ψυχισμό του μικρότερου αδερφού.   Α ναλύθηκαν και συζητήθηκαν τόσο οι εικόνες, όσο και κάποια αποσπάσματα του βιβλίου με την ενεργό συμμετοχή όλων των μαθητών που με βάση τα βιώματά τους πρότειναν λύσεις στο πρόβλημα του ήρωα. Η συμμετοχή των μαθητών ήταν ενθουσιώδης λόγω της πλούσιας εικονογράφησης του βιβλίου και της ταύτισής τους με τη θεματική του.    Σειρά είχε το βιβλίο "Τριγωνοψαρούλης εναντίον Μεγάλου Καρχαρία" Τα παιδιά, αφού άκουσαν τις περιπέτειες του Τριγωνο...

ΕΥΖΗΝ - Ομάδες τροφίμων

Την Πέμπτη 26 Νοεμβρίου 2015 πραγματοποιήθηκε τηλεσυνάντηση με  Διαιτολόγο - Διατροφολόγο του προγράμματος ΕΥΖΗΝ του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.  Οι μαθητές παρακολούθησαν τη διάλεξη "Ομάδες Τροφίμων", έτσι γνώρισαν τις ομάδες τροφίμων παράλληλα  τις βασικές αρχές της ισορροπημένης διατροφής και τις ανάγκες της παιδικής ηλικίας.  Συμμετείχαν ενεργά στην παρουσίαση και στο τέλος απάντησαν σε ερωτήσεις ενός κουίζ.